November 20, 2011

CPR ~ Part 1 Mari Belajar ~

cuti sejak semalam. malas betul nak bukak laptop. sebab kalau bukak mesti tertengok icon-icon yang mengandungi document berkaitan dengan kerja yang bersepah kat desktop. tapi bosan pulak kehidupan bila tak online.

..........................

tergerak hati untuk bebel pasal tajuk yang seperti di atas, sebab:

- a tok sedara died bila tah tak ingat sebab stroke.

- an ex neighbour died of heart attack a month ago.

- another ex neighbour's mother now is at the hospital, juga disebabkan heart attack. do hope she is okay.

kalau ada antara orang yang tersayang yang kena stroke or heart attack (Ya Allah, jauhkan la dari family aku), apa yang korang patut buat?

1. panic

2. tepon 999

3. tunggu ambulan sampai dan serahkan segala nye pada yang pakar

4. sekian terima kasih

kepala hotak korang

korang ingat perkara ini

DRCAB - Denmark Roberto Carlos Argentina Brazil. Goal!

(==;)

jom aku ajar korang CPR

.......................

pada satu hari yang cuaca buruk dan korang sedang drive kat LDP, tetiba lori tangki minyak kat depan korang screeet screeeeeet dan bom! dush! tebaboooouuuhhh~! kat tepi jalan. lori tuh langgar beberapa bijik kereta lagi dan manusia di dalam kereta-kereta berkenaan pun ada yang tercampak-campik di sana sini.

tetiba jugak korang telah membaikkan hati korang untuk menolong mangsa-mangsa tebabouh berkenaan. korang stop kereta tepi jalan dan hurry-hurry ke arah kawasan tebabouh.

korang nak mampos?

No.1 korang kena ingat. Danger.

firstly korang kena tengok keadaan; adakah keadaan bahaya untuk anda teruskan pertolongan atau tidak. cuaca buruk. kalau tebabouh berlaku di tengah jalan, bagi aku, aku benti kan kereta aku melintang tengah jalan jugak so that aku boleh stop kan kenderaan yang lalu lalang dulu. baru la selamat untuk aku pergi menyelamatkan mangsa.

nak lintang kete tengah jalan pun agak-agak la. kalau tetabouh tu bawak bukit... korang giler apa nak lintang kereta bawah bukit. mostly orang laju kot turun bukit. eh, ke aku sorang je yang laju-laju turun bukit.

...

pedulik kan.

kalau korang boleh alihkan mangsa, means mangsa sedar dan boleh bergerak kaki or tangan nye, boleh la alihkan. tapi kalau dia cakap kaki or tangan dia takleh gerak atau dia tak sedar, aku takkan alihkan. sebab takut mangsa ni ada spinal injury.

dan juga aku ada mention lori tangki minyak kan? kalau aku, awal-awal aku da chow dulu. sayang nyawa dowh. kalau tetiba ada letupan kat situ tak ke tebabouh nyawa aku?

so kalau korang boleh alihkan bende yang dangerous, alihkan. kalau tabole alihkan bende yang dangerous tu, alihkan mangsa. kalau keadaan dangerous dan mangsa tidak boleh di alihkan, chow. 

iye ke korang akan stop untuk tolong? korang slow kan kenderaan untuk tengok-tengok then terus chow ada la kan? typical malaysian. including aku. muahahhaah!

p/s: kalau mangsa tu berlumuran darah, make sure korang ada protection against darah tu eg gloves yang cam doctor-doctor love bedah selalu pakai tu sebelum korang menggedik nak tolong any mangsa. karang tak pasal-pasal kena HIV.

lari dari tajuk sebenarnye ni. tujuan aku adalah untuk educate korang just in case kalau pape jadi kat orang-orang tersayang.

okay, sambung citer. katakanla korang bangun awal pada satu pagi, dan korang tengok mak korang terbaring kat ruang tamu. korang panic dan terus terkam comolot mak korang nak buat CPR. mentang-mentang la korang ni dulu-dulu masuk PBSM. da reti segala-galanye.

tapi dan-dan korang nak molot ke molot, mak korang bukak mata. nampak je molot korang yang busuk tu beliau terus sepak korang dan belasah korang kaw-kaw sambil berkata "kau ni mother complex ke hah?"

No.2 korang kena ingat. check for Response.

kalau korang nampak ada sesape terbaring kat mana-mana, tepuk bahu dia dan cakap kuat-kuat:

"bhai kau okay ke? bangun lah!" - untuk mangsa lelaki.

"oi kak, kau tido berdengkur cam beruang! bangun lah!" - untuk mangsa perempuan.

"awww~ sayang~ fuhhh~ occay~ bangun lah~" - untuk yang tidak dapat dipastikan jantina nye.

tak. aku gurau je. jangan nanti korang pegi buat dan cakap aku yang ajar. yang penting ialah untuk check either orang yang pengsan tu sebenarnye pengsan atau tido. tu je. kalau betul dia tade respon, scan body dia...

cilake korang. bila sebut scan body je da terbayang cam gambar di bawah kan?


scan body dia tengok dia bernafas ke tak; eg, tengok pergerakan dada.

sometimes ada mangsa yang kalau orang tepuk bahu dia dan jerit-jerit kat dia, dia tak respon, tapi dia ada pernafasan yang tercungap-cungap. dia punya body akan make an effort untuk bernafas. it happens like sekali bernafas, then dia akan senyap selama about 10 sec. then dia akan bernafas lagi.

dalam kedua-dua case ini, korang hurry-hurry call 999. kalau ada orang len di sisi korang, korang suh orang lain tu call 999, bawakkan AED kalau wujud di sekitar-sekitar tempat korang berada and korang boleh start CPR.

heheh.. excited korang eh nak comolot. latest CPR guideline tidak dimulakan dengan comolot.

apa korang cakap? apakah makhluk AED? tanya google.

panjang pulak ceramah CPR aku ni. penat tulis. sambung len kali je la.

*all pics credit to google

No comments:

Post a Comment