December 03, 2011

CPR ~ Part 6 Dilema Comolot ~

yes... this is one of our main concern... comolot. eiyeee.. aku bayangkan je da geli geleman. bayangkan kalau korang nak tolong CPR kan orang tapi orang tu muka dia berbulu dowh~ serious seram siyoot kalau korang comolot dia then kutu bulu muka dia masuk dalam molot korang.

yeaaarkkkghhhhh!

takpun mangsa tu muntah keluar nasik lemak yang dia makan pagi tadi.

eewwwhhhh!

ko aku recommend korang bende nih: CPR keychain atau pocket mask.  


cara guna pocket mask

atau time tu korang tade peralatan di atas, korang nak tolong tapi sumpah korang geli giler nak cium. so apa yang korang boleh buat ialah call 999 dan proceed je terus dengan chest compression, without comolot. at least you do something. it is better that just look. it is called the hands only CPR.

"when an adult has a sudden cardiac arrest, his or her survival depends greatly on immediately getting CPR from someone nearby. most bystanders are worried that they might do something wrong or make things worse. that's why the AHA (American Heart Association) has simplified things." - handsonlycpr.org

ya. most people takut nak comolot. so AHA came out with a new guideline (2010 Guideline) to start CPR with chest compression first. 

tadi aku cakap hands only cpr ialah korang call 999 dan terus buat chest compression kan? it is good if korang also ask somebody to get AED and a first aid kit. sometimes dalam first aid kit ada pocket mask. kalau ada pocket mask boleh la korang blow tanpa comolot.

aku tade first aid kit. hahahah! sape tau katne nak beli CPR keychain? aku cari kat farmasi berhampiran sume tade jual.

p/s: kalau vic tu berlumuran darah. pastikan korang ada protection yang boleh protect korang dari kena darah vic tu. darah is very dangerous. mana tau orang tu ada HIV ke. korang nak tolong tak pasal-pasal kena. 

ada lagi yang bertanyakan aku soalan seperti berikut:

Q: bukan ke kita nak bagi O2 kat mangsa yang pengsan tu. dulu-dulu cikgu sains aku ajar, kita hembus nafas keluar CO2. so kalau kita comolot dan hembus mangsa, mangsa pun musti la akan menerima CO2.

A: korang sebenarnye belajar tak abes. atau cikgu korang yang ajar tak abes. about 21% of udara yang kita sedut tetiap hari tu mengandungi O2. tapi lepas kita sedut masuk dalam lungs, kita hanya menggunakan about 5% out of 21% O2 yang kita sedut tu. so about 16% lagi kita akan hembus keluar dan kalau kita hembus ke molot mangsa, mangsa tu jugak hanya akan menggunakan 5% out of 16% O2 yang kita hembus. amount of O2 is more than enough untuk korang buat pernafasan molot ke molot. 

does that answer your question?  

*pic(s) credit to google

..............................

dear Rara,


ya. semoga Allah permudahkan urusan kamu. 

love,
Gun

No comments:

Post a Comment