November 23, 2011

L'Arc~en~Ciel

fuckta fakta-fakta dibawah adalah berdasarkan daya ingatan aku pada interviews, google, blogs, websites, et cetera dan aku juga ingin meng-credit to wikipedia. kalau nak fakta sebenar atau fakta lain sila google seniri.

................

siapakah empat orang yang telah di-ikan-kan di atas?

SIAPAKAH DORANG korang kata?

dari kiri Awaji Yukihiro (Yuki), Ogawa Tetsuya (Tetsu bukan Ogawa tukang urut), Takarai Hideto (Hyde), Kitamura Ken (Ken).

tape... mungkin sebab taste music kita berbeza. maka korang tak kenal mereka. kalau korang sebut nama satu-satu member dari Max 247 pun aku akan tanya siapa mereka. sebab music mereka bukan taste aku.

wait semenet. aku penah dengar ke lagu-lagu mereka?

muahahahah!

previous entries about L'Arc~en~Ciel:

#1 || #2 || #3
...................

L'Arc~en~Ciel (rainbow in French) ialah rockband Jepun yang ditubuhkan pada 1991 kat Osaka (aku baru 3 tahun? dem). orang kanasai Kansai rupenye mereka ni. eh, ye ke? suka ati aku je kan?

band leader ialah Tetsu yang juga seorang bassist. Yuki drum. Hyde vocal. Ken guitar.

masa mula-mula Tetsu tubuhkan band ni, the guitaris was Hiro and drummer was Pero. ro ro ro ra ra gaga u la la. shadap! gambar? tade. try google gambar pun cam tatau which is which. mekap cam pondan rockers sejati.

tapi Hiro chow dari band ni in mid of '92 dan Tetsu hasut Ken yang tengah study architecture time tu untuk quit study dan join band dorang as guitarist baru. makpak Ken marah giler kat Ken dan dorang tak cakap sebab Ken quit study just 2 months sebelum graduate. kudos. dorang tak cakap sampai biler tah aku pun taktau. sekarang da start contact balik kah mereka? tak bek durhaka kat makpak tau. 

manakala Pero chow end of '92 dan Sakura was invited to join them as drummer baru. maka Tetsu, Hyde, Ken dan Sakura start off sebagai band indie pada '93 dan debut album Dune. they were so successful dan pada '94 dorang sign contract dengan Ki-oon. 

sume berjalan lancar sampai la pada '97, Sakura ditangkap kerana memiliki heroin dan beliau quit band ini dan band ini mengalami zaman kegelapan melampau sampai lagu mereka di 'ban' dan release of single mereka di postpone dan di release semula 9 tahun kemudian. 


pastu tah cane Tetsu discover seorang freelance-drummer-bergelandangan bernama Yuki (former drummer for some other bands) dan mintak Yuki untuk tolong record single baru entitled Niji (means rainbow in Japanese) as a supporting drummer. in '98 Yuki was announced as an official member of the band. 

dulu: from left sakura, ken, hyde, tetsu
sangat ghey

sekarang: clockwise from left hyde, tetsu, yuki, ken
masih ghey

okok.. sorry aku gurau je.. mereka tak ghey.

time aku study dulu-dulu aku banyak keep track on their new things, interviews, shows, dida dida. sekarang da kurang. err.. sebenarnye da tade keep track. tapi lagu mereka aku still layan. lagu dari zaman Dune (1993) sampai la zaman Kiss (2007). karok sorang-sorang dalam kete time pegi dan balik keje. shiok oh~ 

vocal superb dalam recording. tapi live bese la ada jugak ke laut kadang-kadang. tapi bass memang layan habes esp dalam lagu The Fourth Avenue Cafe. suka mak! MV plak sangat unik dan aku boleh layan tanpa henti selama beberapa hari.

ok aku tipu. aku benti untuk tido, makan, berak dan lain-lain urusan.

tapi malangnye aku nye hard disk kurap corrupted recently. habes koleksi MV yang aku kumpul. nak download dan kumpul semula da malas. kalau rindu sangat nak tengok, youtube je la. 

by the way, *talking to larcenciel* korang tanak release album baru ke? asek album lama dan concert je. bosan haku. 

bagi korang youtube sikit.

warning: watch and listen at your own risk


selamat berkenalan dengan L'Arc~en~Ciel. ehem. da bagi warning kan?

*gambar credit to google

No comments:

Post a Comment