October 17, 2011

you no scare ah?

FAQ untuk aku

1. where you learn how to ride jetski (pwc) & boat (rib) ah? got any place to learn ah?

2. gun, you no scare ah?

3. kerja macam ini bagus leh. everyday got to play jetski. you got any vacancy ah?

...............................

jawapan untuk anda

mukadimah dulu:

meeting pagi tadi conclusion: aku volunteered untuk cari about 5 to 6 more part timers. training tentatively akan start 1st November. scheme belum buat lagi. hahah! so tunggu la kat Facebook kitorang. kitorang pasti akan post kan vacancy ini di sana.

tapi siyesly, cane nak train orang eh? sumpah aku tak reti. dulu2 time colleague#2 baru masuk, aku ditugaskan oleh ex-boss & HR/account untuk train dia untuk sales. but it seems like my colleague yang telah kembali ke tempat asal (colleague#3, dan dia tidak pernah muncul dalam mana-mana entry) yang tlah meng-train colleague#2. di samping itu colleague#3 juga adalah orang yang meng-train kebanyakan WSOs (water sports operators).

aku memang manusia tak berGUNa. maafkan aku.

so siapa yang train aku untuk sales? ex-boss aku. siapa pula yang train aku ride pwc & rib?

ya jawapan untuk soalan #1, ialah colleague2 aku time aku masih di training kampeni, tapi yang paling banyak guide aku & yang ajar aku how to drift ialah super-boss aku.

sometimes aku tak reti nak jawab apa, sebab bila aku cakap "my boss taught me", dorang cam tak caya. sometimes nak jugak aku jawab "i went to Mrs. Puff Boating School".


then?

then aku belajar based on personal hands on experience. the more i ride, the more i understand the act & the consequences.

most of the time, as far as i can remember, it has always been like:

super-boss: gun! 


me: yes?


super-boss: *handover key to me* go learn how to ride. if later you got free time also just take the key & go. sharpen your skills.

jawapan untuk soalan #2, first time aku bawak pwc time aku masih lagi management trainee. sumpah aku takut giler dowh. tapi with my training kampeni colleague guidance, aku berada dalam category boleh la kalau nak bawak g jenjalan makan angin.

pastu pada satu petang, kak mas ajak aku main kayak. aku pun agree. time tu ada guest main towable tubes & we have 1 unit RXT 260 & 2 units GTI 130. the RXT & 1 of the GTI was in use. lepas main kayak, aku request dengan super-boss nak main satu lagi GTI.


aku bawak satu lagi management trainee naik kat blakang aku & berbekalkan guidance yang aku dapat previously, aku tlah membuatkan trainee ni yelling out of fun. pas main-main aku pun balik ke shore.

then tetiba super-boss approach aku & asked,"gun, you know how to drift ah?"

aku geleng-geleng then he said, "what u have to do is..."

*gah?! boss u sedang ajar i drift ke?*

"... go full speed, let go, full turn & full speed again; all in a split second."

dia buat 1 kali demo & suh aku buat pulak, "u pegi try dekat area desa idaman sana; tade orang. u must get the feeling of drifting. once u already get the feeling then you will know. now go."

...

...

...

pergh-cam-nak-gile-sumpah-aku-takut! tapi takkan la aku nak geleng-geleng lagi sambil buat puppy eyes kot. nak makan penampar? maka aku pun buat dan aku berjaya. eheheheh (ketawa gedis)~

jatuh dari pwc? ya.. banyak kali gak aku jatuh.. but then after that aku pulak yang slalu buat orang jatuh. eheheheh (ketawa gedis lagi)~

when i was trained to be a spotter (a person who sits behind the pwc rider to 'jaga' the ppl on the towable tube & jaga tow rope), aku pernah capsize sekali; & aku pernah terjatuh kerana rider bawa terlalu ganazzz bagi aku pada waktu itu. lepas tu... ya.. jadi lah aku sekarang yang dari drift pwc, aku mempunyai keberanian untuk drift rib. bukan, bukan drift. sharp turn sahaja.

so, adakah aku takut? mula-mula tu ada la. lama-lama okay la.

jawapan untuk soalan #3, aku da jawab kat mukadimah. tunggu je la. banyak songeh.

but pls do not expect this work is easy. in the new scheme things will be more strict. my patience have its limit my dear. as the PIC of the day's operation, we are responsible of every little thing that happened. but we lost control & lost respect. we do want to be friends with you but i am so sorry baby. you are now stepping waaaaayyyyy of the border. :)

eheheheh~

you laugh because you think i'm kidding
i laugh because i know i'm not XD~

way before all the above happens here.

No comments:

Post a Comment