November 28, 2011

CPR ~ Part 4 Kenapa Sume Orang Perlu Tahu ~

selamat pagi. pagi yang sume orang cuti tapi aku pegi keje. tenet kat opis laju. tu pasal aku suke pegi keje (pujuk diri seniri). pagi semalam aku annoyed dengan unifi. ya. esok aku da buat appointment nak install unifi kat umah. so tak payah la pegi keje lagi.

aku annoyed pasal dorang call aku kul 10.07 malam. time tu memang aku da tak layan tepon. aku tinggal tepon dalam bilik aku dan pegi tengok pape yang patut. CSI ke SVU ke Prime Suspect ke Rookie Blue ke.

police fetish.

pfft.

tolong la call siang-siang. call malam buta pekes? then send sms annoying saying pls respond to your call wtf.

...................

aku da ajar korang CPR kan?

remember dari Part 1, Part 2 & Part 3?

DRCAB?

*sape jawab Denmark Roberto Carlos Ayam Babi Brazil memang cilake*

maka dengan itu, aku mengaku yang aku ada pengetahuan basic pasal comolot CPR.

pada satu hari aku jenjalan kat taman permainan berhampiran dengan satu kawasan perumahan. tetiba ada pompuan tua rebah depan aku. pompuan tua tu ternganga menampakkan gigi nye yang warna warni akibat banyak makan sirih. ke dia makan cekelat yang boleh menyebabkan gigi bertukar kaler biru tu?

ntah. aku tak pasti. yang penting aku hesitate untuk menolong pompuan tua tu sebab aku geli dowh tengok gigi dia. anak pompuan tua tu ada kat situ tapi dia tak reti langsung-langsung buat CPR.

so aku just tolong call ambulans. AED? ye ke typical kawasan perumahan kat Malaysia ni ada AED?

pas call ambulans aku pun languk je la kat tepi pompuan tua tu. spital paling dekat dengan rumah korang agak-agak spital mana? ambulans amek masa berapa lama untuk sampai ke rumah korang? korang jangan lak buat experimen dengan tak semena-mena dial 999 untuk tengok bape lama ambulan amek masa nak sampai rumah korang. korang giler?

sambung citer. korang aware tak bahawa without oxygen, brain cells will begin to die within 4 to 7 minutes? a person might die and also might have a chance to survive.

you want to know what happen if a person survive but some of the brain cells die?

korang kenal Rara Zikry?

"Her diagnosis is Hypoxic Ischaemic Encephalopathy, in simple explanation: brain injury due to lack of oxygen because she had difficulty breathing." - from Facebook.

sambung citer. tengah aku languk kat tepi pompuan tu, ambulans pun sampai about 30 minit kendian. tapi pompuan tua tu tak dapat di selamat kan. sume brain cells dia die already.

a few days later aku jenjalan lagi kat taman permainan yang sama dan terserempak dengan anak pompuan tua tadi. aku tegur dia dan membuat pengakuan "saya sebenarnye tau CPR tapi saya geli dowh nak comolot mak awak."

apa reaction anak pompuan tua tu?

A. Bunuh aku



B. Bunuh aku



C. Bunuh aku


D. Adopt aku jadi mak angkat dia dan paksa aku kawen dengan pak dia (cilake aku lebih rela mati dibunuh)


so korang rasa, korang patut tak belajar CPR?

....................

dear Rara,

there are people out there now praying for you.

love,
Gun.

*pic(s) credit to google

No comments:

Post a Comment